Seltsi esindajaid kutsuti Päeva, Tähe, Pargi tn vahelise kvartali detailplaneeringu eskiisi tutvustavale koosolekule linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas 9. jaanuaril.
Arutelul osalesid seltsi poolt Edgar Kaare, Juta Vallikivi, Kristina Kurm, Ilmar Part, Aili Saluveer ja Igor Örd, tõsi, osad meist esindavad ka teisi ühendusi.
Koosoleku järel anti asjaosalistele kuu aega oma seisukohtade kujundamiseks ja nende esitamiseks (alates 15. jaanuarist, kui saadeti välja protokoll).
Linnaruumi toimkond kogunes uuesti 18. jaanuaril, arutas detailplaneeringust tulenevaid küsimusi, pidas nõu ka juristiga ja praegu oleme seisukohti koondamas. Leppisime kokku, et läheme edasi seltsi poolt linnale 2011 mais esitatud kompromissettepanekuga, mida käsitleti täiendavalt 2011 Kireva Karlova lehenumbris. Seisukohti tutvustati 2011 toimunud Karlova päevadel ja pakutav leidis linnakodanike poolt kõige enam hääli.
Selleks, et kõik seltsi liikmed, aga teisedki karlovlased saaksid soovi korral oma arvamust avaldada, toome järgnevalt täiendavalt nn kompromissettepaneku sisulisi seletusi.
*******
Põhjendused Karlova Seltsi kompromissettepanekule
1. Maakasutuse põhimõtted
Säilitada skeemil näidatud vähemalt 6000 m2 suurune maa-ala avaliku haljasalana. Maa-ala piiritlemisel oleme aluseks võtnud järgmised ruumilised määrajad.
1.1. Kaug- ja sisevaated
Intensiivselt liiklejate poolt kasutuses olevate Tähe ja Pargi tänavatega seotud haljasala on tänavailt lähtuvatele kaugvaadetele avatud (vt skeem 1). Nõnda on pargiala mitmelt suunalt kaugelt nähtav ja seda külastama kutsuv. See on toimiva avaliku haljasala oluline tingimus.
Skeem 1. Päevapargi kaugvaated a, b ja c.
Haljasala sisevaated on määratud paljuski selle vaheldusrikka pinnavormistiku, ehk reljeefi poolt. Ala jaguneb kaheks põhitasandiks (vt skeem 2). Haljasala ülemiselt tasandilt avaneb väärtuslik vaade lõunasse jäävale Karlova linnaosale (sh kitsas vaatekoridor Karlova mõisasüdamele). Tähe ja Pargi tänavatega heas ühenduses olevalt alumiselt tasandilt avanevad nauditavad vaated karlovalikule romantilisele Pargi tn munakivitänavale. Tasandeid liigendav nõlv markeerib antud kvartali ajalugu – endisi hoonestusalasid.
Skeem 2. Pargiala olemasoleva reljeefi ja planeeritava hoonestuse jaotus.
1.2. Avatus lõunapäikesele
Antud piirkonna Tähe ja Pargi tn poolt määratud tinglikult kolmnurgakujulise maajaotuse tulemusel säilub haljasala avatus lõunapäikesele. Nõnda on haljasalal meeldiv aega veeta hommikust õhtuni ning kõrvalolevad hooned (sh planeeritavad uued hooned), nagu ka teisel pool Tähe tn asuv puuderida ei jäta maa-ala liialt varju. Päikesele avatum haljasala soosib selle intensiivsemat kasutamist ning põhjendab tulevikus alale sobilike lisafunktsioonide andmist (turuplats, lastemänguala jms).
1.3. Ühendused tänavatega
Haljasalale Pargi ja Tähe tänavatega heade juurdepääsude säilitamisel/tekitamisel säilub selle nn linnaosa keskse pargi iseloom ning potentsiaal alale täiendavate kasutusvõimaluste tekitamiseks. Seltsi linnaruumi toimkond ning juhatus on arutanud, et antud kompromissettapaneku maakasutuse jaotuse realiseerumisel väärib kaalumist haljasala parkimisalaga vahetusse lähedusse nn linnaplatsi tekitamine. Linnaplatsi positsioneerimise olulisim tingimus on seotud linnaruumilise sõlmpunktiga, mille määrab Karlova linnaosa selgrooks olev Tähe tn ning selle ristumine idast-läänest ühendusi pakkuvate Pargi ja Lootuse tänavatega.
Lisaks tuleb arvestada oluliste kergliiklejate ühendustega endise Varjendi, Õpetajate seminari ja Karlova mõisa suunal, nagu ka diagonaalis üle ala kirdesse jääva loomemajanduskeskuse ja kesklinnaga.
Vastavalt Tartu linna arengukavale aastateks 2013-2020 tuleb linnaelaniku ökoloogilise jalajälje vähendamiseks, elukeskkonna parandamiseks ja olemasoleva taristu maksimaalseks ärakasutamiseks soodustada kesklinna piirkonna ja linnaosade keskuste funktsionaalset tihendamist. Seejuures jälgitakse, et ei kaotata puhke- ja virgestusalasid ning rohelise võrgustiku sidusa toimimise seisukohalt olulisi alasid.
1.4. Rohevõrgustiku element ja rohevõrgustiku ühendused
Käsitletav ala on kehtivas Tartu linna üldplaneeringus märgutud puhkealana ning jääb rohevõrgustiku elementide vaheliseks toimivaks ühenduseks. Vastavalt üldplaneeringu seletusele tuleb vältida linna liiga tihedalt täisehitamist kõigi (näiliselt) kasutamata maade hoonestamisega. Eriti tuleb jälgida, et funktsionaalse tsoneerimisega ei kaotata puhke- ja virgestusalasid ning rohelise (ökoloogilise) võrgustiku eri osisteks sobivaid alasid. Antud haljasala võimalikult laia ja piirete vaba säilitamine skeemil näidatud kagu-, lõuna- ja läänenurkades tagab tugevama rohevõrgustiku.
1.5. Haljasala olemasolevad kasutused ja positsioon Tartus laiemalt
Ala on kohalike elanike poolt aktiivselt kasutatav. Tasandeid eraldavat nõlva kasutatakse kelgumäena. Ilmeka näitena võis näha 23.01.2013 tõenäoliselt kohaliku lasteaia lapsi kelgumäest suurt rõõmu tundmas. Lisaks antud ala mitmetele rohelistele jalgradadele meeldib siin inimestele suvisel ajal pikniku pidada ja oma lemmikutega jalutamas käia.
Eelkirjeldatud kaugvaadetega seonduvalt toimib Karlova selgrool ja kesklinnaks üleminekualal asuv haljasala kui Karlova linnaossa ruumilise sisse- ja väljajuhatusena. Linnakeskuse ja Karlova vaheline üleminek on antud kohas tugevalt tunnetatav: lõunas üldjoontes autentsena säilinud puitasum ja põhjas kesklinlikumad ning osalt hilisemad hingematvamad hoonemahud. Park on vahepealse üleminekualaga vajalik hingamisruum ja tundub, et tühjus on siin väärtus.
Haljasalale on
tekkinud oma tugev piirkondlik identiteet ja kasutajaskond. Põhiküsimus seisneb
selles, kas seda identiteeti ja funktsiooni hoida ja võimendada (pakkuda
lisavõimalusi) või lasta sel minna.
1.6. Hoonestuse põhimõtted
Hoonestatava ala määratlemisel pooldame 2-3-täiskorruselise uushoonestuse koondamist pargi maa-ala põhja- ja idaossa (vt skeem 2). Nõnda saab jätkata Päeva ja Pargi tänavate olemasolevat hoonestust, mille tulemusel on võimalik avalik haljasala maksimaalselt siduda eraldiseisva maa-alana Tähe ja Pargi tänavatega (vt ka eelnevaid põhjendusi).
Lisaks toetab olemasolev pinnavormistik skeemil tähistatud hoonestatavale alale uushoonete võimaldamist, sest Päeva ja Pargi tänavate ristumiskohaga külgnev haljasala on ümbritseva suhtes järsemate nõlvadega, millel hoonestamine keerukam.
1.7. Ehitusjooned
Kuna kinnistul Tähe tänav 4 on lubatud kuni 5-korruselised korrusmajad, siis peame vajalikuks, et uushoonestuse ehitusjoon ei ületaks Tähe tänavalt vaadatuna TÜ füüsikahoone esifassaadi poolt määratud ehitusjoont (vt skeem 1). Nõnda säilib Tähe tänava koridori ja Päeva pargi vahel piisav ruumiline seotus. Seejuures tuleb arvesse võtta, et ala läänenurk jääb olulise Kesklinn-Ülenurme kergliiklustee juurde. Jättes ala läänenurga avaliku haljasalana (st seda mitte kinni kruntida), tekib kergliiklustee marsruudile haljasala näol meeldiv vahepeatus.
Päeva ja Pargi tänavate ehitusjooned lähtuvad
vastavate tänavate väljakujunenud ehitusjoontest. Uushoonete näidatud
ehitusjoontega sidumisel tekib planeeringuala keskossa privaatsete tagaaedade rajamise
võimalus, millel on hea ühendus Päeva pargiga.
2. Ettepanekud edasisele planeerimispraktikale
Päeva park on hetkel kõrgelt hinnatud haljasala. Ala peidab endas suurt potentsiaali sellele täiendavate vabaaja veetmise võimaluste pakkumiseks. Kuna hetkel puuduvad alaga seonduvad avaliku haljasalana säilitamise/hoonestamise rahvaküsitlused, ei ole ka seltsil võimalik eeltoodud põhjendustest ja võimalustest rohkemat välja pakkuda. Karlova Selts küsis Karlova päevade raames käesolevaga pakutud kompromisslahenduse baasil Karlova Päevade külastajate arvamust ja pälvis küsitluses osalenutelt üldise heakskiidu. Sellega sai selts oma seisukohale küll mõnevõrra lisatuge, kuid detailplaneeringu tasandil ruumilahenduse andmisel on vajalik täiendav kohaliku kogukonna küsitlus. Ainult nõnda on võimalik selgitada, milline on antud ümbruskonda arvestavalt konteksti vajalik haljasala koos juurdekuuluva ruumivajadusega. Hoonestust ja pargi lahendust puudutavas ollakse seisukohal, et kogu ala vajab kompleksset käsitlust ning arhitektuurse ideekonkursi korraldamist. Seejuures tuleb Karlova Selts kaasata konkursitingimuste koostamisse.
Palume antud postituse all asuvas kommentaariumis
arvamust väljendada. Teie arvamus on meile oluline, sest nõnda saame seltsina
selgust, kas jagame eestkostjana Teiega samu seisukohti.
Kommentaarid: 17
Väga tore on mõte haljasala eri tasanditest. Samas oleks oluline, et säiliks (areneks paremaks ja turvalisemaks) kelgutamise võimalus haljasalal ja tasandite vahel, see mis praegu toimib Pargi tn poolses küljes. See (kelgutamine) on praegu väga oluline kodulähedane vabaajaveetmise võimalus Karlova lastele.
Aune
Pigem võiks Karlova olla rahulik ja mõnus. Et siin oleks kohti, kus lastel mängimas-kelgutamas käia ja täiskasvanutel oleks kodu lähedal koht, kuhu tulla jalutama ning korraks jalga puhata. Rääkimata sellest, et kus saaks vabas õhus toimuvaid kogukonnategevusi teha. Praegune Päeva park pakub/ks selleks kõigeks rohkeid võimalusi.
Seepärast pooldan pargi säilimist terves mahus, siia saaks kujundada virgestusala ja avaliku ruumi, mida minu hinnangul ilmselgelt piirkonnas vaja on.
Innovaatiline oleks Tartusse luua koduvarblaste (ja muude sünantroopsete looma- ja linnuliikide) kaitseala. Kurdetakse viimase populatsiooni katastroofilise vähenemise üle Lääne-Euroopa linnades (Berliinis kaasa arvatud). Postitan siia hiljem ka ERR "Labori" saate viite, kus sel teemal juttu on.
Mina olen selle poolt, et park jääks ja kosuks. Väited linna arengule on sageli ja arvatavasti ka seda puhku vürtsitatud primitiivsest põhimõttest linna kinnisvaratehingute abil "magusate" maatükkidega äri teha.
Linnaosas võimalikult kerge teenuste kättesaadavus on loomulikult oluline ja Annelinnalikke monofunktsionaalse võitu magarajoone tuleb võimalusel vältida. Antud juhul lähtub kompromissettepanek antud alal kehtivast Tartu üldplaneeringust, mis on sellele määranud vaid elamumaa arendamise võimaluse. See muidugi ei tähenda, et detailplaneering ei võiks teha ettepaneku antud küsimuses üldplaneeringu muudatusele - kui see on piisavalt põhjendatud. Isiklikult kalduksin samuti just antud situatsioonis äri- ja ühiskondliku funktsiooni arendamises esmajärjekorras pigem Kasekese, füüsikahoone ja saunahoone osas midagi kiiremas korras ette võtma.
Elamuehituseks leiab ka teisi kasutamata paiku, kui kesklinna kandis ringi vaadata. See haljasala on Karlova inimestele, eriti aga lastele oluline.
Aga kunstikooli õpilased tegid väga vahvaid pargiprojekte, loodetavasti saab neid ka näha!
Päeva pargi detailplaneeringust
Ärakuulamine maavanema juures 25.02.2016 kell 14.00
Peamised seisukohad
Karlova Selts ja teised kodanikuühendused on 7-8 aasta jooksul võidelnud selle eest, et Päeva park säiliks funktsionaalse haljasalana, mille olemasolu esmaseks tingimuseks on selle suurus. Kõik teised Päeva pargi üld- ja detailplaneerigu vaidlusküsimused tulenevad sellest, et Päeva park asub Karlova miljöökaitsealal, inimesed on harjunud seda puhkealana ja linnaruumi täisväärtusliku osana kasutama üle 60 aasta.
Kui Karlova teemaplaneeringu käigus üritas Linn leida tasakaalupunkti eraomanike huvi ja avaliku huvi vahel, leides kompromisslahenduseks, et park tuleks säilitada 7600 m2 suurusena, siis detailplaneeringu menetlemisel ei ole Linn suutnud tasakaalu leida ja praegune otsus lähtub ainult eraomanike huvist. Suur avalik huvi - enam kui 900 inimest on andnud oma allkirja Päeva pargi praeguses suuruses säilitamise poolt - on jäänud arvestamata. Ühestki dokumendist ei nähtu, et Tartu Linn oleks otsinud kompromissvariante peale kohtus tühistatud teemaplaneeringut.
Seda ei saa pidada tasakaalustatud otsuseks. Linn ei ole oma seisukohti seni piisavalt põhjendanud.
Kohtuotsus tühistas Päeva parki puudutava teemaplaneeringu osa, sest linnavalitsus ei olnud teinud ruumilist analüüsi, mis selgitaks ja põhjendaks pargiala optimaalset suurust ja funktsionaalsust. Ruumiline analüüs on siiani tegemata, mis näitab, et ka praegune väljapakutud detailplaneering ei ole piisavalt põhjendatud.
Tartu Linnavalitsus suhtub üldplaneeringu muutmise võimalusse ebajärjekindlalt - Karlova Seltsi pakutud lahenduse osas ütleb, et planeering peab lähtuma üldplaneeringust; samas lubab arendajal üldplaneeringust kõrvale kalduda korruselisuse osas ja ei näita üles soovi ega tahet leida kompromiss. Karlova Seltsil puuduvad ka tõendid, et Linn oleks otsinud alternatiivseid lahendusi.
Millised võimalused on praegu veel kompromissi leidmiseks? Kui Linnavalitsuse esindajad väidavad, et detailplaneeringu protsess selleks ei sobi, siis küsime veelkord, milline protsess sobib?
Lisa-argumendid
Linnavalitsus on detailplaneeringu menetluses lähtunud ainult arendaja huvist – nt detailplaneeringuga kavandatakse üldplaneeringu muutus korruselisuse suurendamiseks, kuid samas on jäetud arvestamata suur avalik huvi pargiala suurendamiseks. Pargi pindala ja hoonete korruselisust võiks seltsi hinnangul käsitleda ühendatuna, et leida võimalust kompromissiks.
Tartu Linn ei nõustunud avaliku arhitektuurivõistluse ettepanekuga - Karlova Selts usub, et arhitektuuriliste võtete abil oleks võimalik säilitada suuremat pargiala ehk leida kompromiss. Kutsutud osalejatega arhitektuurivõistlus, mille lähteülesandeks oleks detailplaneering, milles on paika määratud hoonete asukohad ja gabariidid, võiks heal juhul anda miljööalasse sobivad hooned, kui ei anna võimalust otsida võimalusi Päeva pargi säilitamiseks.
Euroopa normid mõistliku suurusega funktsionaalse haljasala jaoks: 5000 m2 ja ca 300 m kaugusel (Euroopa säästva ruumilise arengu printsiibid).
Elukvaliteet, puhkevõimalused, tervis; loodushoiu ja keskkonnakaitseline aspekt: kooslused, rohevõrgustik, Karlova halb õhukvaliteet (mürgiste peenosakeste kõrge tase). Lisaks juhime täheleapnu, et vaid alleed ja puuderibad ei ole piisavad rohevõrgustiku sidususe tagamiseks ning liialt väikesed haljasalad võivad kujuneda ökolõksudeks. Keskkonnapsühholoog G. Arro hinnang: “Kui avalik ruum või roheala ei toimi parasjagu optimaalselt, siis tuleb seda teha kasutajatele veelgi sobivamaks, mitte öelda, et see tuleb ära võtta, kuna on kasutu. Tõepoolest - liiga väike roheala ei oma restoratiivset ja rekreatiivset mõju ega stimuleeri sobival viisil. Hea linnaruum on see, kus lõõgastumiseks ja stressimaandamiseks ei pea autoga kilomeetreid linnast välja sõitma, mis tähendab, et lastega perede kesklinnas hoidmise üks oluline tegur on just mitmekesine linnaruum, milles on ka võimalikult palju rohelust.”
Väide, et Karlova mõisapark ja Loomemajanduskeskuse ja Loodusmaja pargiala kompenseerivad Päeva pargi kaotamist, on kohatu, sest vahemaa on suurem kui 300 m, lisaks on viimane Karlova südame poolt halvasti ligipääsetav, nt lapsevankriga, rattaga jne pääseb sinna suure ringiga Kalevi tänavalt ja Lille tänavalt. Karlova mõisparki ei pääse ratta ja vankriga liikujad aga Kalevi-Pargi tänava poolt, sest nõlv/trepp on väga järsk.
Kesklinna parkidesse hoonestuse rajamisega on ilmnenud vastuolu Tartu Agenda 21-ga, kus on välja toodud järgnev: "Tartu ajaloolisi parke ja haljasalasid ei vähendata täisehitamisega; Tartu kesklinna parke ja haljasalasid säilitatakse kui linna rikkust. Puhkevõimalusi nendes parendatakse ja mitmekesistatakse jne".
Küsimus maavanemale: kuidas sünnivad ühiskondlikud kokkulepped? Kui ligi 1000 inimest esitavad ühise ettepaneku planeeringu protsessis, siis kas selle täielik arvestamata jätmine on seaduspärane? Kusjuures meie poolt on oldud kompromissideks kogu aeg valmis.
Karlova Selts ei näe ka mingit kasu Merko poolt üldkasutatava maa üleandmises linnale - avalikkuse jaoks ei muutu sellest sisuliselt mitte midagi.
Mr. Sumiti
Lisa kommentaar